SUAMI...... : ISTERI ADALAH TULANG RUSUKMU YANG SELALU SETIA MENDAMPINGMU...


==========================================

Untuk Suami : Pahami dan lakukanlah. Untuk Istri : Bersyukurlah kalau suami anda sudah melakukannya, dan selalu berdoalah pada yang Maha Kuasa dan sampaikanlah dengan baik kepada suami anda, jika suami anda belum sepenuhnya melakukannya. Untuk Calon Suami : Bertekadlah untuk bisa melakukannya.. Untuk Calon Istri : Berdoalah semoga mendapat suami yang sholeh dan menjadi suami yang dapat melakukan hal di bawah ini.

 ✔ Hargai isterimu sebagaimana engkau menghargai ibumu. Berlaku adillah kerana isterimu juga seorang ibu dari anak-anakmu.

 ✔ Jika engkau marah boleh tidak menegur isterimu, boleh tidak berbicara dengan isterimu, boleh tidak menemani tidur isterimu, tapi berusahalah untuk tidak memukulnya.

 ✔ Ingatlah jantung rumah tangga adalah seorang isteri. Jika hati isterimu tidak bahagia maka seisi rumah akan tampak seperti kuburan. Sepi kerana tiada canda tawa, manja, perhatian. Sayangi isterimu agar dia bahagia. Maka engkau akan merasa seperti di taman surga.

 ✔ Besar kecilnya penghasilanmu, jangan pula membuat besar kecilnya kasih sayangmu kepada isterimu. Seorang isteri tetap ingin diperhatikan seperti ketika isterimu selalu menyambutmu kepulanganmu dengan penuh kasih sayang.

 ✔ Hidup dalam satu atap yang telah diikat dengan akad, tidak perlu merasa lebih tinggi, suka bertingkah ketika kaya, bukan juga siapa yang menang dan siapa yang kalah. Kerana hidup bersama bukan bertujuan untuk bertanding melainkan sebagai teman hidup yang selalu mesra bersanding.

 ✔ Diluar sana mungkin masih ada wanita yang mencintaimu atas dasar apa yang sudah engkau punya sekarang. Bukan seperti isterimu yang selalu setia menemanimu dikala masa sulit. Jika kamu temukan wanita seperti itu maka abaikanlah. Lebih baik rawatlah apa yang sudah engkau miliki yaitu isterimu.

 ✔ Mungkin diluar sana masih banyak lelaki yang ingin mempunyai isteri yang baik dan mereka tidak mendapatkannya. Mungkin mereka akan menawarkan perlindungan terhadap isterimu. Maka jangan biarkan isterimu meninggalkan rumah kerana kesedihan. Kerana jika itu terjadi maka akan sulit sekali untuk kembali.

 Jagalah isterimu dengan sebaik-baiknya. Karena dia adalah tulang rusukmu yang selalu setia mendampingimu.

 Ingatlah selalu dan sentiasalah berpesan bahawasanya suami isteri adalah sahabat karib sehidup semati yang akan terus berusaha dan berusaha untuk memperbaiki diri dan mempelajari isi hati masing-masing...
Share on Google Plus

About kakak idar

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.